transporter

Terwijl Volkswagen wereldwijd in het defensief gedrongen is wegens het toepassen van sjoemelsoftware die ervoor zorgde dat de emissiecijfers tijdens tests worden gemanipuleerd, ontvouwde de Nederlandse importeur van Volkswagen, Pon, gistermiddag tijdens een bijeenkomst met alle Volkswagendealers in Nederland een stoutmoedig plannetje.

“De volgende keer dat wij elkaar zien”, bezwoer Pon, “zijn wij niet in deze kring bijeen maar bevinden zich ook vertegenwoordigers van onze klanten, werknemers, toeleveranciers, milieu-organisaties, energieleveranciers, wetenschappers, kredietverstrekkers  en anderen in ons midden. Volkswagen raakt namelijk alleen uit de prut wanneer we moedig voorwaarts bewegen en de inspiratie daartoe ligt in ons verleden.”

(Van 1945 tot 1960 was Volkswagen een bedrijf zonder eigenaar. Na het beëindigen van de tweede wereldoorlog werd Volkswagen eerst enkele jaren beheerd door de Britse bezettingsmacht en daarna werd het onder beheer van de deelstaat Niedersachsen gesteld. Pas in 1960 werd Volkswagen geprivatiseerd en werden er aandelen uitgegeven. )

“Deze geschiedenis laat zien”, aldus Pon, “dat Volkswagen ook blijft draaien wanneer het niet de belangen van de aandeelhouders hoeft te dienen. Sterker nog: het dienen van de belangen van de aandeelhouders onder aanvoering van een managerskaste – die oprecht meent dat de miljoenen euro’s die zij jaarlijks incasseert een terechte beloning vormt – is een ziekelijk verschijnsel dat zich alleen voor kan doen omdat het bedrijf privé-eigendom is.

Wij slaan een nieuwe weg in en worden de duurzaamste mobiliteitsmaker ter wereld – en dat doen we door de aandeelhouders aan de kant te zetten, door de aandelen met onmiddellijke ingang onverkoopbaar te maken, en door een transparant samenwerkingsverband aan te gaan met allen die belang hebben bij de producten die wij zullen leveren. Waarom zouden we onze klanten en de hele wereld besodemieteren? Wat is dat voor een verdienmodel? We gaan in het vervolg gewoon precies datgene maken wat onze klanten verlangen! Logisch toch?

Das Auto wordt Die Assoziation!” aldus Pon.

Gaat ‘Wolfsburg’, waar de Volkswagendirectie zetel houdt, luisteren naar Pon?
Sag niemals nie, want Ben Pon sr tekende in zijn notitieblokje de oer-Volkswagen-Transporter en die kwam er ook.

Drs. Teentjes